Wat is online marketing?

Online marketing – ook wel digital marketing of internet marketing genoemd – is het bereiken van marketingdoelen door de inzet van internet en gerelateerde digitale technologieën. Ieder jaar worden er nieuwe manieren van online marketing bedacht, waardoor de ontwikkelingen uiteraard enorm snel gaan.

Online marketing wordt vaak geassocieerd met het optimaliseren van webshops en e-commerceplatformen, maar het is veel breder dan dat. Het gaat hier bijvoorbeeld ook om zoekmachine optimalisatie, social media marketingcontent marketinge-mailmarketing en videomarketing. Dit is slechts een kleine greep uit alle online marketing mogelijkheden.

Persoonlijke aanpak

Online marketing speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van massamarketing naar een persoonlijke en direct vorm van marketing. De persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker voor een succesvolle marketingstrategie. Het moet leiden tot directe, structurele relaties met bedrijven en consumenten.
Voor een persoonlijke aanpak wordt er gebruik gemaakt van marktsegmentatie: de markt wordt verdeeld in klantgroepen. Middels databasemarketing kunnen deze klantgroepen weer worden opgedeeld in kleinere groepen met overeenkomstige kenmerken, bijvoorbeeld qua gedrag of klantprofiel. Op basis van deze gegevens kan dus op een zeer gerichte wijze, de juiste boodschap, op het juiste moment, aan de juiste personen weergegeven worden.

Voordelen van online marketing

Waarom zou je voor online marketing moeten kiezen ten opzichte van de traditionele vormen van marketing? Voorop staat dat wij geloven in een crossmediale aanpak waarbij online marketing niet beter, of slechter, is dan het inzetten van offline marketing kanalen. Los daarvan; een greep uit de voordelen van online marketing:

  • De online markt blijft groeien. Ieder jaar komen er nieuwe vormen van online marketing bij. De activiteit van internetgebruikers neemt toe. Zie de tabel hieronder.
  • Conversie: online resultaten zijn gemakkelijker te meten dan traditionele vormen van marketing.
  • Targeting: online is het mogelijk om zeer gericht een doelgroep te bereiken. Het sluit dus goed aan bij de trend van personalisatie.
  • Online adverteren is over het algemeen goedkoper.

Crossmediale marketing

Deze blog staat in het teken van online marketing, waarbij online het op enkele cruciale punten “wint” van offline marketing. Dat wil niet zeggen dat offline marketing daarom niet meer relevant is voor jou. Wij adviseren ook bijna altijd een crossmediale aanpak, waarbij er gekeken wordt naar het complete klantportfolio en de meest geschikte aanpak om je marketingdoelen te realiseren.
Ben je op zoek naar hulp bij het opzetten van een crossmediale campagne of specifiek een online of offline strategie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.