E-mailmarketing, wat is dat eigenlijk?

E-mail is het oudste en populairste digitale communicatiekanaal. Uit het Nationaal E-mail onderzoek 2019 blijkt dat maar liefst 69% aangeeft graag reclame en informatie te ontvangen via e-mail. Communicatiekanalen die nu populair zijn, kunnen over een aantal jaar zomaar weer verdwenen zijn. E-mail daarentegen bestaat al sinds 1978, toen de eerste commerciële e-mail verstuurd werd en is sindsdien nog steeds groeiende.

Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van data, automation en dynamische content zal de inzet van e-mail onveranderd succesvol blijven. Interessant om te weten is dat ruim 99% van alle verzonden e-mails ook daadwerkelijk terecht komt in de inbox van de ontvanger. Mede hierdoor is de inzet van e-mailmarketing zeer kostenefficiënt en rendabel te noemen.

E-mailmarketing is dus letterlijk communicatie via e-mail en kan worden ingezet om klantloyaliteit, vertrouwen en naamsbekendheid op te bouwen.

De voordelen van e-mailmarketing

Dat wij lyrisch zijn over de inzet van e-mailmarketing moge duidelijk zijn. Naast de voordelen die we hierboven al genoemd hebben zijn er nog tal van andere voordelen te benoemen:

  • Directe communicatie, prioritair, privé en persoonlijk
    Iedereen heeft bijna een eigen e-mailadres, wat ervoor zorgt dat de communicatielijn erg kort en direct is. Dit zorgt ervoor dat de inzet van e-mailmarketing, mits goed ingezet, nog altijd beter scoort dan alle andere media vormen.
  • Voor iedereen toegankelijk
    Je kunt op een eenvoudige, maar zeer effectieve, manier je eigen klanten en prospects bereiken. Het is zogezegd een directe communicatielijn naar de inbox van de ontvanger.
  • Geen marketing grenzen
    Het bereik hangt niet af van algoritmes of voorwaarden die van de ene op de andere dag kunnen veranderen. De ontvanger bepaalt uiteindelijk zelf of deze je e-mail wil lezen. Niet een partij zoals Google of Facebook.
  • E-mailmarketing heeft zogezegd een hoge ROI
    Niet alleen zijn de (marketing)kosten relatief laag, e-mailmarketing heeft ook een zeer goede Return on Investment (ROI). Uit de laatste cijfers van Litmus zien we een ratio van maar liefst 1:42. Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft aan e-mailmarketing, je er 42 voor terugkrijgt.
  • Inzichten van je doelgroep verzamelen. Alles is meetbaar
    Je hebt continu inzicht in de resultaten van e-mailmarketing campagnes door vooraf ingestelde parameters en duidelijke dashboards. Denk hierbij aan het verzamelen van doelgroep specifieke data, het leren kennen van je doelgroep, segmentatie en data driven e-mails. Dit totaal draagt, in samenhang met content marketing, bij aan een hogere klantwaardering, een effectieve informatievoorziening en de belangrijkste: efficiëntie.
  • Duurzame marketing
    Je mailinglijst kan je ook gebruiken om gericht te adverteren op bijvoorbeeld social media. Zo bereik je ook op die kanalen je eigen doelgroep en heb je eveneens de mogelijkheid om look-a-like audiences te laten genereren. Dit zijn personen die overeenkomsten vertonen met je huidige doelgroep op basis van interesses. Hierdoor kan je een doelgroep aanboren die je, naar alle waarschijnlijkheid, nog niet in je mailinglijst hebt. Let er hierbij wel op dat deze vorm van marketing door je klant goedgekeurd moet worden.
  • Continu in ontwikkeling, ruimte voor optimalisatie en voor experimenten
    Omdat e-mailmarketing meetbaar en personaliseerbaar is, kan je op een eenvoudige manier experimenteren en optimaliseren met bijvoorbeeld verschillende onderwerpen, titels en inhoud, om op deze manier de effectiviteit te doen vergroten
  • Terugkerende bezoekers naar je website
    Wat voor soort informatie je ook verstuurd. Een blog, een commerciële uiting, tips of andersoortige informatie. Informatie die relevant is voor de ontvanger brengt de ontvangers van je nieuwsbrief weer terug naar je website, waar ze vervolgens een product aan kunnen schaffen, of contact met je op kunnen nemen.

De Europese regelgeving AVG / GDPR

Bij de term e-mailmarketing denken sommige mensen aan het versturen van ongewenste e-mails. Gelukkig is er vandaag de dag een strenge regelgeving en zijn er goede richtlijnen rondom de inzet van e-mailmarketing. Ongewenst berichten versturen mag niet meer en hier wordt strenger op gecontroleerd. Daarnaast moet je als e-mail marketeer altijd, vooraf, toestemming hebben om een contact te mogen mailen. Een mailinglijst inkopen mag niet meer en hier worden binnen de Europese regelgeving AVG ook hoge boetes voor uitgeschreven. In 2017 schreven we hier ook al twee blogs over. Deze zijn hier en hier te vinden. Zaak hierin is om goed te kijken naar de kwaliteit van je eigen database. Wie staan hier eigenlijk in? En wat weet je van deze personen? Heb je überhaupt toestemming ontvangen om ze te mogen mailen? En zo niet, hoe kan je dit alsnog voor elkaar krijgen? Dit zijn vraagstukken waarin wij je kunnen helpen.

Contentmarketing samen met e-mailmarketing

De rol van content is ontzettend belangrijk voor je e-mailmarketing doeleinden. Wat is hetgeen je over wilt brengen bij de ontvanger? Op welke manier kan je dit verhaal goed overbrengen, binnen de kaders die een e-mailmarketing progamma heeft. Wij zijn van mening dat e-mailmarketing pas echt efficiënt wordt wanneer dit op de juiste manier geïntegreerd is in een contentmarketing strategie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er ingespeeld wordt op de behoeften van jouw klant.

E-mailmarketing in de praktijk

Continuïteit aanbrengen in je e-mailmarketing aanpak is zeer belangrijk. Net als dat het borgen van de e-mailmarketing strategie binnen de eigen organisatie van cruciaal belang is. Het moge je inmiddels duidelijk zijn dat wij jou hier graag mee willen helpen. Maar hoe pakken we dit gezamenlijk aan?

  • Gezamenlijk bekijken we welke mogelijkheden e-mailmarketing voor jouw organisatie kan bieden, en op welke wijze we dit integraal binnen de organisatie kunnen borgen;
  • Samen met jou bespreken we de aanwezige database. Hierbij kijken we naar de kwaliteit van deze database, de wijze van toestemming, en bepalen we je gezamenlijk een doelgroepsegmentatie;
  • Samen met jou definiëren wij vervolgens concrete en meetbare doelstellingen. Gaandeweg de samenwerking analyseren wij de resultaten op basis van rapportages en geven we advies voor mogelijke verbeteringen;
  • We brengen in kaart welke systemen, koppeling en databases geschikt zijn voor jouw organisatie;
  • We stellen vervolgens een e-mailmarketing strategie op die past bij jouw producten of dienstverlening en die aansluit bij de behoeften van je klant;
  • We ontwikkelen e-mail flows en campagnes welke jouw diensten en informatievoorzieningen voor je klanten optimaliseren;
  • Wij richten je database in, definiëren doelgroepen om segmentatie toe te kunnen passen;
  • Ook kunnen wij je helpen bij het vormgeven van nieuwsbrieven en templates. Hierbij streven we uiteraard naar een optimale conversie;
  • We brainstormen gezamenlijk periodiek over de strategie, de campagnes en de inhoud van de e-mailingen.

Marketing automation

Het automatiseren van e-mails en campagnes kan best een enorme uitdaging zijn. Ook hier helpen wij je graag mee zodat we gezamenlijk de e-mailmarketing activiteiten naar een hoger niveau kunnen tillen.

  • Samen inventariseren we welke processen er geautomatiseerd kunnen worden, en welke nieuwe processen er toegevoegd dienen te worden;
  • We ontwikkelen verschillende workflows waarmee processen kunnen worden geoptimaliseerd, goed kijkende naar het te behalen resultaat;
  • We analyseren en monitoren deze processen en sturen bij wanneer nodig;
  • We richten technische en functionele koppelingen in tussen zowel e-mail als CRM systemen.

Wil je meer weten over het e-mailmarketing?

Denk je na het lezen van dit artikel “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op!