In de rubriek ‘Wat is…?’ een korte uitleg voor de nieuwe generatie ‘online’ marketeers’ over de termen above the line, below the line en through the line.

Even beginnen met ‘the line’. Er wordt over gediscussieerd waar die term vandaan komt. De één zegt dat die ‘lijn’ betrekking heeft op een boekhoudkundige waardering van kosten. Alle kosten die ‘below the line’ zijn hebben betrekking op kosten die je sowieso kwijt bent voor marketing. ‘Above the line’ kosten worden gezien als veelal grotere investeringen die je doet om je merk onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Denk hierbij aan massamedia zoals de inzet van radio, TV, outdoor etc.

Vanuit de bureauwereld werd ‘above’ getypeerd als omzet die meer rendabel was dan ‘below’. Overigens kun je rendabel hier tegenwoordig beter vervangen door ‘meer omzet’. De rendementen op in- en verkoop van media zijn tegenwoordig behoorlijk transparant. In een volgend artikel binnen deze rubriek zullen we hier eens uitweiden over surcommission (surco).

Verschil Above the Line en Below the Line

De betekenissen van ‘above’ en ‘below’ hebben tegenwoordig een meer strategische betekenis vanuit de AIDA theorie. ‘Above’ staat hier dan voor de ‘A’ van Awareness of Attention en ‘below’ voor de ‘D’ en de ‘I’: Interest en Desire. Vertaald naar media zijn dat dus respectievelijk radio, TV, bannering, outdoor voor above. Sales promotion, direct mail, sampling en ook content marketing voor below.

En omdat we binnen marketing ‘gek’ zijn op allerlei interessante kreten hebben we er later ‘through the line’ aan toegevoegd. Binnen deze terminologie maken we geen onderscheid meer tussen de verschillende strategieën of keuze van media. Geïntegreerde communicatie dus. ‘Through the line’ wordt overigens -na de opkomst van ‘online’ als belangrijk marketing kanaal- tegenwoordig ‘cross mediaal’ of ‘multi channel’ genoemd.