Waarom een dubbele opt-in in e-mailmarketing verplicht zal worden

Wat is een dubbele opt-in?

Een dubbele opt-in heeft te maken met het inschrijfproces voor je e-mailmarketing. Je hebt een enkele opt-in, waarbij iemand alleen het e-mailadres inschrijft en automatisch daarna de mails ontvangt. Bij een dubbele opt-in volgt daarna nóg een stap. Na inschrijving via de opt-in pagina, ontvang je een bevestigingsmail waarin de inschrijving nogmaals moet worden bevestigd.

Waarom wil ik gebruik maken van een dubbele opt-in?

Middels een dubbele opt-in zorg je ervoor dat je alleen kwalitatieve e-mailadressen verzameld in je e-mailmarketing software. Doordat mensen een dubbele handeling moeten doen om zich in te schrijven, kan je er vanuit gaan dat ze ook echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Is een dubbele opt-in verplicht?

Nee, een dubbele opt-in is volgens de Nederlandse wet niet verplicht. In Duitsland is een dubbele opt-in echter wel wettelijk verplicht.

Waarom een dubbele opt-in verplicht wordt

Er is een reële kans dat de dubbele opt-in op korte termijn (binnen twee jaar) ook verplicht wordt voor e-mailverkeer in Nederland. Waarom zijn wij hiervan overtuigd?

  1. Het huidige ‘Code Reclame via e-mail’ van het DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is alweer vijf jaar oud. Volgens artikel 7.2 wordt de code na vijf jaar steeds verlengd voor een periode van een jaar. Dit betekent dat er op korte termijn wijzigingen kunnen gaan plaatsvinden.
  2. Onze buurlanden werken al met de dubbele opt-in, in Duitsland is dit zelfs al verplicht. Ook in Nederland wordt de dubbele opt-in al gebruikt, bijvoorbeeld door Men’s Health, Cosmopolitan en door CMCG zelf.
  3. In dit digitale tijdperk wordt bescherming van persoonsgegevens steeds belangrijker. In de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) wordt bepaald dat er een opt-in nodig is voor het gebruik van e-mailadressen. Op dit moment kan dit volstaan doordat de aanmelder een vinkje aanklikt waarmee hij akkoord gaat met het ontvangen van de nieuwsbrief. Wij kunnen ons voorstellen dat dit in de toekomst niet meer volstaat. Een vinkje aanvinken is voor velen een automatische handeling geworden. Het is de vraag in hoeverre de aanmelder er echt van doordrongen is dat hij een nieuwsbrief ontvangt en met welke frequentie dit gaat plaatsvinden.

Een dubbele opt-in maakt aanmelders meer bewust van een nieuwsbrief inschrijving dan een enkele opt-in. Hierdoor creëer je een kwalitatief hoge database, met e-mailadressen van lezers die ook oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Ook vermijd je valse e-mailadressen in je bestand, omdat het e-mailadres via de bevestigingslink moet worden gevalideerd.

Iemand anders heeft niet langer de mogelijkheid om jouw e-mailadres op te geven voor een nieuwsbrief. Een dubbele opt-in verplicht stellen in Nederland biedt dus een geruststelling dat iemand anders jouw e-mailadres niet kan misbruiken. Dit sluit aan bij het gegeven dat de bescherming van persoonsgegevens steeds belangrijker wordt.

Ben jij nieuwsgierig hoe een dubbele opt-in werkt? Doorloop dan de stappen op onze nieuwsbrief webpagina en ontdek het zelf! Mocht je alle stappen doorlopen, dan ontvang je één keer per twee weken onze CMCG nieuwsbrief. Wil je dit niet? Dan verzekert de dubbele opt-in je ervan dat je niet automatisch staat ingeschreven, zolang je niet op de bevestigingslink klikt. We hebben wel ontzettend leuk nieuws, dus het is het lezen waard!