Dossier: Van vandaag naar morgen

Inmiddels zitten we in de achtste week van de intelligente lockdown. Ondanks dat de overheid zijn uiterste best doet om zoveel en transparant mogelijk te communiceren zit je als ondernemer wel constant in onzekerheid. Fysieke winkelbezoeken lopen terug of je bent zelfs genoodzaakt je zaak tijdelijk te sluiten. Hierdoor wordt je ondernemerschap op de proef gesteld. Zoals je wellicht gelezen hebt in onze voorgaande blogs is het erg belangrijk juist in deze tijd (online) gevonden te worden en zichtbaar te zijn. Dit kun je doen door je website te optimaliseren (SEO en SEA). Maar ook social media is niet meer weg te denken uit het dagelijkse straatbeeld. De kans is groot dat je al actief bent op minimaal één social media platform en die kun je natuurlijk goed inzetten om zo je trouwe volgers en klanten te voorzien van informatie. Zoals in een eerdere blog van ons is benoemd, is het gebruik van social media door de lockdown enorm toegenomen. Wellicht heb je al eens nagedacht om ook een ander social media platform in te gaan zetten voor je communicatie. Mits dit platform aansluit bij jouw doelgroep, zeggen wij: doen! Dit het juiste moment om een (extra) social media platform op te starten. Deze blog biedt jou inzicht in welke sociale media platformen er zijn en welke wellicht relevant zijn voor jou!

Gratis digitaal adviesgesprek

Stand van zaken: hoe staan de huidige top 10 social media platformen er in Nederland voor?

Zoals je kunt zien in onderstaande graphic staat WhatsApp op nummer één met 12,1 miljoen gebruikers. WhatsApp is daarmee voor het derde jaar op rij koploper als het gaat om gebruikers. Ondanks dat de groei in gebruikersaantallen bij Facebook daalt, staat het al drie jaar op de tweede plaats met een gebruikersaantal van 10,4 miljoen. Op de derde plaats staat YouTube die ook een goede stijgende lijn te pakken heeft. Het is inmiddels al geen geheim meer dat video erg in trek is. Met name bij jongeren is video een populaire manier van informatie inwinnen geworden. De grootste stijger in dit lijstje is Instagram. Die staat nu op de vierde plaats met 5,6 miljoen gebruikers, dat is een stijging van 14% ten opzichte van 2019. De nieuwe toetreder in de top 10 meest gebruikte social media platformen is TikTok met nu al meer dan 700,000 gebruikers. In de tweede graphic kun je zien welke platformen dagelijks gebruikt worden. Hierin zie je dat er een paar verschuivingen zijn ten opzichte van de lijst met gebruikers. Zo staat Snapchat op de vijfde plaats van dagelijks gebruik en LinkedIn op de achtste plaats.

Top 10 meeste gebruikte social media platformen Nederland

top-10-meeste-gebruikte-social-media-platformen-nederland

Top 10 dagelijks gebruik van sociale media platformen Nederland

top-10-dagelijks-gebruik-van-sociale-media-platformen-nederland

Welk social media platform gebruik je waarvoor? 

Het is fijn om te weten welke social media platformen het grootst zijn en welke dagelijks het meest gebruikt worden. Maar, welk platform gebruik je voor welke content? Hieronder een korte omschrijving van de platformen en hoe je die het beste kunt inzetten.

WhatsApp

WhatsApp is dé meest gebruikte communicatie-app die je hedendaags kunt vinden op je smartphone. Je kan hiermee chatgroepen maken en heel gemakkelijk foto’s, video’s en documenten delen. Daarnaast is het tegenwoordig ook mogelijk om te videobellen via WhatsApp, waardoor dit platform erg geschikt is wanneer je snel en makkelijk wilt communiceren met je consument. Zijn de afstanden tussen jou en je consument groot? Dan is WhatsApp wellicht een manier om in contact te blijven met je klanten. De grootste doelgroep is 15 tot 39 jaar met kort daarop volgend de 40 tot 64 jarigen.      

Facebook

Facebook is voor de leeftijdscategorie van 20 jaar en ouder na WhatsApp nog steeds het belangrijkste platform. Hierdoor is de kans erg groot dat jouw doelgroep actief is op dit platform. Facebook kan ingezet worden voor al je dagelijkse of wekelijkse updates en geeft je veel verschillende manieren om te communiceren met je doelgroep. Daarbij geeft Facebook jou ook de gelegenheid om meer van jezelf te laten zien dan alleen je commerciële berichten. Volgers verwachten dan ook van jou dat je persoonlijkheid laat zien. Dit betekent: een kijkje in de keuken, MVO activiteiten, humor op de werkvloer, het introduceren van (nieuwe) werknemers, het delen van algemene interesses en unieke acties die alleen voor de volgers gelden. Dit allemaal met als doel meer binding en betrokkenheid op te bouwen met je volgers. De grootste doelgroep is 20 tot 39 jaar en kort daarop volgend 40 tot 64 jaar.        

YouTube

Zoals eerder in deze blog naar voren kwam is YouTube het platform wanneer het gaat om het delen van video’s. Zeker de jongere generatie is erg vatbaar voor video. Daar waar voorheen veel mensen zochten naar belangrijke pagina’s waar je informatie kon lezen, kijken met name jongeren veel liever een video die de informatie omschrijft, vertelt en presenteert. Het staat daarom ook niet voor niets op nummer drie in beide lijstjes van grootste en meest gebruikte social media platformen in Nederland. Belangrijk is wel dat je video’s maakt die aansluiten bij je gewenste doelgroep en de video’s daarvoor relevant zijn. De grootste doelgroep van YouTube is 15 tot 39 jaar.   

Instagram

Wanneer je content meer van visuele aard is kun je overwegen ook gebruik te gaan maken van Instagram. Het aantal gebruikers neemt steeds meer toe. Met name de leeftijdscategorie van 15 tot 39 jaar vindt Instagram het belangrijkste platform om actief op te zijn. Daar waar Facebook erg geschikt is om ook geschreven informatie te plaatsen is Instagram heel erg gefocust op het visuele aspect. Zeker wanneer je werkt met fysieke producten en projecten die je na verloop van tijd oplevert kan Instagram een uitermate geschikt platform zijn om te gebruiken. Ook geeft de app je veel mogelijkheden om interactie te creëren met je volgers, wat weer ten goede komt van je bereik. Daarnaast kun je filters ter beschikking stellen voor de gebruikers van Instagram. Hiermee kunnen gebruikers hun stories opleuken met een effect of gezichtsmasker, waar jouw bedrijf naar voren komt. 

LinkedIn

Ondanks dat je op LinkedIn steeds meer persoonlijke berichten ziet, is dit nog altijd hét platform wanneer je B2B zaken doet. Het is het platform met de meest professionele uitstraling en vaak ook formeler van aard dan alle andere platformen. Wanneer jouw doelgroep onder het B2B segment valt, is LinkedIn zeker het overwegen waard. Waarbij de relevantie en inhoud van de content belangrijker is dan de frequentie waarin je berichten plaatst. Grootste doelgroep is 20 tot 64 jaar.  

Pinterest

Ook Pinterest is een visueel ingesteld platform. Gebruikers van Pinterest zijn veelal op zoek naar inspiratie. Ze hebben een idee, project of plan in hun hoofd en zoeken via Pinterest naar voorbeelden die in de buurt komen van dit idee. Denk hierbij niet alleen aan interieur, want het aanbod is heel divers. Zo is hier veel inspiratie te vinden over persoonlijke verzorging, tatoeages, mode, kunst, fotografie en op maat gemaakte auto’s. Hierdoor is Pinterest een goed platform om doelgroepen te binden en naar je website te dirigeren. Grootste doelgroep is 20 tot 64 jaar.

Twitter

Twitter is één van de langstlopende social media platformen. Twitter is een goed platform om content in kenbaar te maken. Met 280 leestekens kun je een kort bericht plaatsen in combinatie met een foto of korte video. Met het gebruik van hashtags kun je een thema koppelen aan je bericht waardoor ook niet volgers in aanraking kunnen komen met jouw bericht. Op persoonlijk vlak wordt Twitter vaak gebruikt om een mening of bevinding te delen. Zakelijk wordt er vaak ingespeeld op een trend die actueel is die dag of week. Het delen van een nieuwsbericht of blog is erg geschikt op Twitter. De grootste doelgroep zijn de 20 tot 64 jarigen.

Snapchat

Wanneer je meer te maken hebt met een jonge doelgroep, kan Snapchat erg interessant zijn. Dit platform is ontwikkelt op basis van het gedrag van jongeren. Dit betekent: korte impulsen, grafisch en snelle actie. Via Snapchat kun je een foto of korte video plaatsen die bijvoorbeeld maar 24 uur zichtbaar is of je kunt zelfs een foto/video delen die maar 2 seconden zichtbaar is en daarna weer voorgoed verdwijnt. Voor volgers kun je filters ter beschikking stellen of kortlopende acties initiëren die bijvoorbeeld alleen die dag geldig zijn (kom vandaag in de winkel en ontvang x procent korting). Maar denk ook aan een product preview of de voorbereiding van een toneelstuk. Eigenlijk is Snapchat hetzelfde als iemand een exclusief geheim vertellen met de zekerheid dat de boodschap in een korte tijd weer verwijderd wordt. De grootste doelgroep Snapchat gebruikers zijn de 15 tot 19 jarigen.  

TikTok

Het nieuwste social media platform is TikTok. TikTok is onder jongeren momenteel erg populair. Ook deze app speelt in op de korte aandachtsspanne van de jongere doelgroep. Via deze app kun je video’s maken met een geluidsfragment eronder. Dit kan een geluidsfragment zijn uit een film, serie, van internet, een muziekstuk of door zelf ingesproken tekst. Gebruikers zijn momenteel erg creatief gebleken en de meest te gekke video’s zijn op TikTok te vinden. Het is daarnaast een erg geschikt platform om je talenten te demonstreren zoals dansen, schilderen, tekenen, zingen, acrobatiek, sporten, etc. Door middel van 15 tot 60 seconden durende filmpjes kun je de aandacht trekken van je publiek. Momenteel wordt TikTok veel gebruikt om weer door te verwijzen naar een ander platform (denk aan Facebook en Instagram) maar de mogelijkheden zijn daar om ook via deze app een grote groep volgers te creëren die je kunt informeren over jouw product of dienst. Grootste doelgroep tot nu toe is 6 tot 19 jarigen.  

Tumblr

Tumblr is een uitermate geschikt visueel platform om blogs op te posten. Door middel van een .GIF, video of een afbeelding kun je voor je profiel een soort van moodboard maken met verschillende soorten content. Het lijkt hierbij erg veel op Pinterest, maar kun je veel meer je eigen branding toepassen. Door middel van een dashboard kun je meer een verhaal vertellen geheel in je eigen huisstijl. Wanneer je veel gebruik maakt van blogs en geen website hebt om deze te presenteren is Tumblr erg geschikt. De grootste doelgroep is 18 tot 44 jaar.

Conclusie

Er zijn veel platformen beschikbaar en elk platform heeft weer zijn specialiteit, charme en doelgroep. Belangrijk in de keuze welk platform je wilt gaan starten is ten eerste je doelstelling. Wat wil je ermee bereiken? Daarna ga je kijken welke platform daarvoor het meest geschikt is en welke het beste past bij jouw organisatie. Houd er uiteraard wel rekening mee dat je beter één platform heel goed in kan zetten dan een paar maar half. Het is daarom ook verstandig dat je goed intern inventariseert wat er binnen jouw mogelijkheden ligt. Kom je er niet uit of wil je hier meer over weten? Schrijf je dan in voor een gratis 30 minuten gesprek met één van onze experts. CMCG is er voor jou. 

Gratis digitaal adviesgesprek


Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met een van onze experts.


Het is een onzekere tijd en dit zal de komende periode ook zo blijven. We moeten het samen doen. CMCG is er voor jou! Wij staan voor voor je klaar met actuele kennis en kunde. We organiseren kennissessies over topics waar je als bedrijf ten tijde van het coronavirus wellicht momenteel niet bij stilstaat maar waar je toch veel aan kunt hebben. Wil je hier meer over weten kijk dan hier of neem contact op met je projectmanager. Direct hulp nodig? Plan een gratis digitaal adviesgesprek van 30 minuten met één van onze digital experts via bovenstaand formulier.