Willen we nog gratis huis-aan-huis kranten en folders? Zo’n 85% van alle huishoudens heeft geen NEE/NEE sticker op de brievenbus. Van die 15% die er wel één heeft, zijn dat 81% NEE/JA stickers. Deze mensen willen dus wel een huis-aan-huis krant ontvangen. In de plaatselijke krant lezen ‘wat er in de buurt speelt’ is belangrijk voor een heterogene groep Nederlanders. Datzelfde geldt voor de gratis folders. Die -zeker aan het eind van het jaar- met stapels de brievenbus in glijden. ‘Toch even kijken of er bij Blokker iets leuks in de aanbieding is’, geldt dan. Lees hieronder de feiten.

Huis-aan-huis, de feiten

  • Hoog totaal bereik en gemiddeld bereik: 6,8 miljoen mensen. Voor plaatselijke kranten geldt dat 76% van alle Nederlanders deze regelmatig leest.
  • Hoog bereik binnen lager opleidings- en inkomensklasse.
  • Op de hoogte blijven van regionaal nieuws is de belangrijkste drijfveer.
  • Huis-aan-huiskranten worden door een brede bevolkingsgroep gelezen; een afspiegeling van de Nederlandse bevolking.
  • 42% van de lezers heeft naar aanleiding van het lezen een winkel bezocht

Huis-aan-huisfolders

  • We ontvangen de folders (veelal 30 per week) in een geseald pakket. Deze wordt door ruim 90% geopend.
  • Redenen voor een consument om huis-aan-huisfolders te lezen zijn: prijsvergelijking, op de hoogte blijven van aanbiedingen en het opdoen van ideeën voor bijvoorbeeld cadeautjes.
  • 1 op de 4 folders wordt daadwerkelijk gelezen. De aantrekkelijkheid van de voorzijde speelt hierbij een belangrijke rol.
  • Huis-aan-huisfolders worden veelal ingezet als laatste aansporing bij crosschannel campagnes.
  • Online folders nemen een vlucht. Steeds meer mensen bekijken de folder op de iPad via apps als ‘Reclamefolder’, ‘Folder’ en ‘Spotta’.

Bronnen: NIPO-rapport “Gratis Huis-aan-Huisbladen, Laatste huis aan huis folder onderzoek uit 2011: Thuis Binnen Bereik 2011Synovate: huis aan huis kranten onderzoek Wegener, Netwerk VSP: folderonderzoek consumenten