GRP’s? Wat zijn dat?

Het inzetten van media, in welke vorm dan ook, kan erg kostbaar zijn. Belangrijk is dan natuurlijk om te weten hoe een bepaalde type media ‘presteert’. Om dit te meten staan er voor de digitale media kanalen inmiddels oneindig veel tools tot je beschikking, waaronder de bekendste: Google Analytics. Voor radio en TV moeten we het doen met de kijkmeters van SKO en de radiologs van NLO.  Deze cijfers vormen de basis voor het berekenen van het effect van een campagne via radio of TV.

Kijk- en luisterdichtheid

Om een ‘goed’ vergelijkend warenonderzoek te kunnen uitvoeren, gebruiken we GRP’s, oftewel Gross Rating Points. Maar hoe bereken je eigenlijk die GRP?

Een GRP is het product van het percentage dat binnen de doelgroep bereikt wordt, vermenigvuldigd met het aantal keren dat de uiting wordt gezien* of gehoord** door de doelgroep. Ofwel de contactfrequentie.

*Opportunity to See (OTS) / **Opportunity to Hear (OTH)

Een voorbeeld van een GRP berekening

We leggen het uit met een voorbeeld: met een radiocommercial bereik je 80% van je doelgroep en behaal je een contact frequentie van 5 (het aantal keer dat iemand de spot hoort). Dan is de formule: Percentage bereik in je doelgroep × Gemiddelde frequentie (aantal keer dat iemand je commercial hoort of ziet) = GRP.  Dus 80 x 5 = 400 GRP

Deze commercial scoort dus 400 GRP’s. Aangezien één GRP gelijk staat aan 1% kijk-/luisterdichtheid binnen de betreffende doelgroep, kun je stellen dat de doelgroep bij 400 GRP’s dus vier keer bereikt wordt.

Stel je dan voor dat je voor iedere GRP een bedrag van €50,- moet betalen, dan betaal je dus voor deze campagne 400 x €50,- = €20.000,-. Op basis van de kosten per GRP (€50,-) kun je dus per mediakanaal de kosten/baten berekenen en vergelijken.

Wil je meer weten over GRP’s en de inzet hiervan binnen een campagne?

Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op!