Radio reclame: snelle opbouw van naamsbekendheid

Met de snelle opkomst van digitale radio zoals iTunes Radio, Spotify en ontelbare apps die je kunt downloaden op je mobiel, vraag je je wel eens af wat de toekomst van de radiocommercial is. Reclame op de radio is nog steeds één van de meest effectieve middelen voor het snel opbouwen van naamsbekendheid met een groot bereik tegen relatief lage GRP kosten. De radio staat overal aan: op het werk, thuis, in de auto en zelfs in winkels. CMCG biedt je een fullservice concept voor de inzet van radioreclame: concept, stemmen, geluid en muziek, montage, media-advies en plaatsing.

De 10 beste tips voor radio reclame

  • Bepaal je doelgroep en wat je wilt vertellen/vragen.
  • Houd tijdens je mediaselectie rekening met die doelgroep. Dat klinkt overbodig, maar luister maar eens een dag naar commercials. Je hoort er vast een paar waarvan je je kunt afvragen waarom deze nu op deze zender worden uitgezonden.
  • Geschreven tekst is nog geen spreektaal. Geef sprekers de vrijheid om woorden en zinnen zo te verdraaien dat ze bij zijn/haar stem en manier van praten horen.
  • Datzelfde geldt voor humor. Past het bij de stem? En gebruik geen humor als het niet echt leuk is.
  • Een verhaal over je eigen merk of product heeft geen zin. Praat over datgene dat zin heeft voor de ontvanger. Wat is zijn/haar voordeel? Hoe kan hij/zij zich identificeren?
  • Je kunt wel een heleboel willen vertellen, maar er blijft veelal maar één boodschap ‘hangen’.
  • Leg een relatie tussen gekozen muziek en de boodschap. Muziek heeft -evenals een letter- een karakter dat bij het merk of de propositie hoort.
  • Wees streng bij het selecteren van een stem. Een luisteraar heeft direct door wanneer je onzin vertelt of niet ‘echt’ overkomt.
  • Wees bescheiden met het volume van de verschillende componenten. Zeker als je gaat voor een hoge contactfrequentie. Dat leidt tot irritatie.
  • Gebruik van jingles en alliteraties dragen bij aan de herinneringswaarde.